JBC houdt van onze planeet

Scroll down

Hoewel een stage in het globale Zuiden natuurlijk heel charmant, leerzaam en spannend is, maakte ik de bewuste keuze voor een stage in het bedrijfsleven in ons eigen land. De tijd dat duurzaamheid enkel voor ngo’s en vierde-pijlerorganisaties weggelegd was, is gepasseerd. Duurzaamheid is tegenwoordig aan iedereen: aan jou, aan mij, aan de volledige samenleving. Dit maakt het allemaal dan ook ontzettend boeiend. Nu bedrijven plots ook beseffen dat ze duurzaam moeten worden, komen plots zo veel vraagstukken en problemen bovendrijven. Ik noem deze problemen graag opportuniteiten, ik voel me geroepen om op zijn minst enkele van die vraagstukken te helpen oplossen. Duurzaam ondernemen is de toekomst en ik wil niks liever dan daar mijn steentje aan bijdragen.

Bovendien ben ik al heel mijn leven erg geïntrigeerd door de textielindustrie. Jaren geleden zag ik de documentaire ‘Sweatshop’ en die heeft me nooit meer losgelaten. Een stage bij CSR in een groot bedrijf, in de textielsector leek me geweldig… daar ging ik voor. Ik hoef dus niet uit te leggen waarom ik een klein vreugdedansje maakte na het positieve antwoord op mijn kandidatuur bij JBC.

JBC is een voortrekker op het vlak van duurzaamheid in de retail. Dat wist ik vooraf, maar dat werd tijdens de stage enkel duidelijker. Niet voor niets wordt JBC op events over duurzaamheid en Due Diligence steevast uitgenodigd om iets te presenteren of lezing te geven. De CSR afdeling van JBC wordt serieus genomen in de wereld van het duurzaam ondernemen. Er wordt dag in dag uit hard gewerkt om zowel op het vlak van ‘People’ als ‘Planet’ verandering teweeg te brengen en steeds vooruitgang te blijven maken. Het geloof in de circulaire economie is er sterk aanwezig (maar het is een echte puzzel om die te combineren met de ‘core business’ van een retailer) en het is zelfs geen optie om een nieuwe fabriek aan te nemen zonder strenge controle van CSR.

“JBC houdt van onze planeet en alle mensen die erop wonen.”

Dit is een van de slagzinnen van JBC, die je overal tegenkomt in het hoofdbureau, op de blog, de website… Dekt de lading, niet? JBC is een echt familiebedrijf waarvoor duurzaam ondernemen een must is. Het wordt gedragen door de directie waardoor er veel deuren opengaan – in tegenstelling tot bij veel andere retailers, waarbij de afdeling CSR tegen de muren staat te schreeuwen. Benieuwd hoe dit alles gegroeid is uit één Limburgse buurtwinkel? Hieronder geef ik de geschiedenis van het bedrijf in een notendop weer:

https://create.piktochart.com/output/39716383-jbc

It's only fair to share...Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on Pinterest